CUS | |
poniedziałek - piątek | 7:30 - 15:30 |
BOM | |
poniedziałek | 8:00 - 17:00 |
wtorek - piątek | 8:00 - 15:00 |
CUS | |
poniedziałek - piątek | 7:30 - 15:30 |
BOM | |
poniedziałek | 8:00 - 17:00 |
wtorek - piątek | 8:00 - 15:00 |
21 listopada 2024
20 listopada 2024
19 listopada 2024
Na podstawie przepisów zawartych w ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2021 r. poz. 1119 i 2469 oraz Dz. U. z 2022 r. poz. 24, 218, 1700 i 2185), osoby które w związku z nadużywaniem alkoholu:
jeśli są uzależnione od alkoholu zobowiązać można do poddania się leczeniu w stacjonarnym lub niestacjonarnym zakładzie lecznictwa odwykowego. O zastosowaniu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego orzeka sąd rejonowy właściwy według miejsca zamieszkania lub pobytu osoby, której postępowanie dotyczy, w postępowaniu nieprocesowym. Sąd wszczyna postępowanie na wniosek gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych lub prokuratora. Do wniosku dołącza się zebraną dokumentację wraz z opinią biegłego, jeżeli badanie przez biegłego zostało przeprowadzone.
Wnioskodawcą w powyższej sprawie może być:
W celu zgłoszenia osoby nadużywającej alkoholu do Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych należy wypełnić wniosek w którym należy opisać sytuację osoby nadużywającej alkoholu (jak nadużywanie alkoholu wpływa na rodzinę i ewentualny jej rozkład, czy demoralizuje małoletnie dzieci, czy partycypuje w kosztach utrzymania rodziny, czy zakłóca spokój lub porządek publiczny, okres od kiedy osoba ta nadużywa napojów alkoholowych, za co nabywa napoje alkoholowe, czy były wobec tej osoby podejmowane interwencje Policji czy prowadzona jest procedura Niebieskie karty). Należy również podać dokładny adres zgłaszanej osoby oraz jej dane personalne.
W treści wniosku można podać świadka (musi być to osoba pełnoletnia), która wyraża zgodę na wystąpienie w charakterze świadka przed Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Tarnowie i ewentualnie przed Sądem, a także może potwierdzić fakt nadużywania alkoholu przez osobę zgłoszoną do leczenia.
Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ustala termin pierwszego posiedzenia, na które wzywani są podani w sprawie świadkowie. Na kolejne posiedzenie wzywa się osobę, której wniosek dotyczy i w zależności od jej stanowiska, Komisja podejmuje stosowną decyzję np. możliwość podjęcia dobrowolnego leczenia, skierowanie do biegłych sądowych. Równocześnie Komisja występuje do Policji z zapytaniem o sytuację w miejscu zamieszkania osoby zgłoszonej lub/i Ośrodka Leczenia Uzależnień i Współuzależnienia w Tarnowie – czy zainteresowana osoba podjęła leczenie w Placówce.
W razie wystąpienia stosownych przesłanek Komisja podejmuje decyzję o skierowanie sprawy do Sądu Rejonowego w Tarnowie o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu.
Posiedzenia Komisji odbywają się raz w tygodniu, w środy od godz. 15.30.
Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Tarnowie prowadzi procedurę zobowiązania do podjęcia leczenia odwykowego wobec osób zamieszkałych wyłącznie na terenie miasta Tarnowa. Mieszkańców gmin znajdujących się poza obszarem miasta Tarnowa obsługują gminne komisje rozwiązywania problemów alkoholowych (przy urzędach gmin lub OPS wg właściwości miejscowej). Wnioski można składać w budynku Centrum Usług Społecznych w Tarnowie ul. E. Goldhammera 3 w Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Tarnowie, I piętro, pokój 100, w dni robocze w godz. od 7.30 do 15.00, tel. kontaktowy 14 688 21 14
Dokumenty do pobrania: